Vinn-vinn-løsning for Østfoldbadet og Indre Østfold kommune

Pressemelding:
Ordfører Saxe Frøshaug og styreleder Line Schi undertegnet i dag en protokoll som begge parter mener er gunstig både for Østfoldbadet og Indre Østfold kommune.

Etter at kommunestyret i Indre Østfold kommune behandlet avtale om leie og kjøp av tjenester fra Østfoldbadet i desember 2020, har det vært en god dialog mellom kommunen og Østfoldbadet om de langsiktige linjene i rammevilkårene. Det er vedtatt nye avtaler for leie av bassengtid til skolesvømming, svømmetrening og andre grupper, i tillegg til kjøp av tilgang til badeland for kommunens brukere. Det er også avklart hvordan kommunen vil håndtere det store, forventede underskuddet Østfoldbadet får som følge av nedstengingene og begrensninger i driften på grunn av pandemien.

Samtalene ble avsluttet i formiddag med full enighet og signering av protokoll. Begge partene er fornøyd med resultatet. Styret i Østfoldbadet har godkjent rammene som ble vedtatt i kommunestyret i desember og med den nye protokollen pekes det på løsninger også på lang sikt. Det er også avklart at kommunestyret vil få til behandling en sak om å tilføre Østfoldbadet kapital som bidrag til å håndtere konsekvensene av pandemien (covid-19), når endelig regnskap legges fram for kommunestyret til behandling i mai.

Formannskapet i Indre Østfold kommune vil orienteres om innholdet i drøftingene og protokollen i sitt neste møte.

- «Vi er begge glade for å ha funnet fram til rammer som ivaretar begges interesser, og som trygger Østfoldbadets driftsgrunnlag langsiktig», sier ordfører Saxe Frøshaug og styreleder Line Schi i Østfoldbadet.

Ordfører Saxe Frøshaug og Østfoldbadets styreleder Line Schi signerte i formiddag en protokoll begge parter mener er til det beste for alle.

For eventuelle spørsmål og kommentarer:

• Ordfører Saxe Frøshaug, telefon: 412 53 688
  • Styreleder Line Schi, telefon: 414 39 909