Vi er stolte av våre lærlinger

Lærlinger er et viktig tema i dagens og fremtidens Norge og Indre Østfold kommune. En godt strukturert lærlingesatsning vil legge til rette for en meningsfull læretid og oppveksttid for ungdommer som velger fagutdanning. Som en av Vikens største lærebedrifter har Indre Østfold kommune en sentral plass i videregående opplæring.

Lærlingene er et viktig bidrag i dagens tjenester og en nødvendig investering for morgendagens arbeidskraft. Kommunen er med på å forme unge mennesker som framtidige fagarbeidere. Det gir også kommunen en unik mulighet til å reflektere over egen praksis når lærlingene kommer inn i våre virksomheter, og ser på våre måter å jobbe på, med nye øyne. Lærlingene spiller derfor en viktig rolle i kommunens rekrutteringsstrategier.

Indre Østfold kommune har en relativt høy snittalder på arbeidsstokken og mange vil forlate yrkeslivet som følge av alder de nærmeste årene. Det vil blant annet være et sterkt økende behov for fagarbeidere innen helsefag. Kvalifiserte lærlinger utgjør en særlig viktig ressurs i rekrutteringen for Indre Østfold kommune.

Det er et politisk mål å ta inn 90 lærlinger, lærekandidater, praksiskandidater og ta få ansatte til å ta fagbrev på jobb. Indre Østfold kommune tar inn rundt 30-35 nye lærlinger hvert år.

Indre Østfold kommune er godkjent lærebedrift i følgende fag:

• Helsefagarbeider
  • Barne- og ungdomsarbeider
  • Kokkefag
  • Kontor- og administrasjonsfag
  • Institusjonskokkfaget
  • IKT- Driftsfag
  • Byggdrifterfaget
  • Mediegrafikerfaget
  • Produksjonsteknikkfaget (kjemi og prosessfaget)

Møt tre av våre lærlinger

I denne filmen møter du tre av våre lærlinger. Filmen er laget av Erza Imeri og Kristian Nordskogen, begge er lærlinger i mediegrafikerfaget.