Vellykket kurs for pårørende til personer med demens

Indre Østfold kommune har for første gang arrangert Pårørendeskole for pårørende til personer med demens. Kurset ble arrangert i samarbeid med Indre Østfold demensforening, og 45 personer deltok.

Kurset var lagt opp over fem samlinger i mars, med faglige forelesninger og gruppesamtaler. Målet med Pårørendeskolen er å gi pårørende økt kunnskap og forståelse for demenssykdommen, og på den måten bedre kvaliteten på samværet med den syke. Kurset gir kunnskap om hjelp og rettigheter, hvordan man forholder seg til hjelpeapparatet og hvordan man kan håndtere sin situasjon som pårørende på en bedre måte.

Engasjerende foredragsholdere med varierte temaer

Overlege ved Hukommelsesklinikken på Ullevål sykehus, Peter Bekkhus-Wetterberg, foreleste om demens, hva som er årsaken til sykdommen, symptomer, forløp og behandling. Psykiatrisk sykepleier Kjersti Solheim hadde fokus på kommunikasjon og samhandling. Seniorrådgiver og jurist Wenche Smedstad, Statsforvalteren i Oslo og Viken, formidlet nyttig og krevende kunnskap på en forståelig og tilgjengelig måte.

Videre var det informasjon om kommunale hjelpetilbud, rettigheter og søkeprosess ved demenskoordinator Linda Tendeland. Ergoterapeut Hilde Stadaas orienterte i samarbeid med Indre Østfold brann og redning om hvordan hjemmet kan sikres og tilrettelegges, og hvilke kognitive hjelpemidler som kan bedre og trygge hverdagen. Indre Østfold demensforening var representert med leder Nina Nesholen og styremedlem Elisabeth Gustavson, begge med sterke pårørendefortellinger og en oppfordring til å engasjere seg i det frivillige demensarbeidet.

Fornøyde deltagere

Pårørendeskole arrangeres på nytt i mars 2023. Deltakerne på årets Pårørendeskole oppsummerer kurset som svært nyttig, og oppfordrer andre til å delta.

Noen kommentarer fra fornøyde deltagere:

- Kjempebra kurs! Bra jobba til alle, både foredragsholdere og de som administrerer og organiserer kurset!

- Takk for et flott kurstilbud! God informasjon og utrolig flotte foredragsholdere.

- Meget fornøyd med gjennomføringen av kurset! Informative forelesere.