Til deg som er berørt av luktutfordringene i området Vandugveien

Det har i lengre tid vært kloakklukt i perioder i Vandugveien og nærliggende sideveier.

Siden sommeren 2019 har det vært arbeidet kontinuerlig for å finne ut av problemene. Flere tiltak har vært utprøvd og eksterne konsulentfirmaer har også bistått kommunen i arbeidet. Det er iverksatt flere tiltak som har bedret situasjonen, men dessverre er det fortsatt utfordringer med lukt i noen perioder.

Noen av tiltakene som er iverksatt

• Ledningen fra Brandsrud til Mysen er spylt og rengjort. Dette er for å fjerne biofilm som kan bidra til at lukten av hydrogensulfid oppstår
  • Ledningen fra Trøgstad er tilsatt en luktreduserende kjemikalie (Nutriox) som fjerner lukten av hydrogensulfid
  • Kommunen er i tett dialog med Nortura som har gjennomført en rekke tiltak hos seg

Nye tiltak skal iverksettes

Indre Østfold kommune har engasjert Driftsassistansen i Viken for å bistå i arbeidet. De har gjort flere undersøkelser og funnet ut at kapasiteten i spillvannsledningen fra Momarken til Mysen renseanlegg er for liten.

For å løse problemet helt, anbefaler Driftsassistansen at kommunen legger avløpsvannet fra Hærland i ny ledningstrasé fra Momarken til Mysen renseanlegg. Dette regner vi med å kunne løse ved å legge ledningen utenom Vandugveien. Dermed unngår vi at Vandugveien graves opp igjen. Ny ledning legges inn i investeringsbudsjettet for kommende år.

Det er også foreslått et kortsiktig tiltak som går ut på å justere avløpspumpene, slik at avløpet fra Trøgstad og Hærland i minst mulig grad kommer samtidig ned Vandugveien. Kommunen går straks i gang med å se på styringen av pumpene, og håper at dette bidrar til ytterligere luktreduksjon i området.

Vi legger fortløpende ut ny informasjon på hjemmesiden vår.