Smaken av Indre - oppdag lokalmat i Indre Østfold

Nettsiden Smaken av Indre er et digitalt utstillingsvindu for produsenter i kommunen vår. Nettsiden er et samarbeid mellom Indre Østfold kommune, bondelagene i regionen og flere produsenter.

Mangfold av produsenter

Nå er nettsiden Smaken av Indre endelig lansert. Dette har vi gledet oss til. Bondelagene i Indre Østfold har, sammen med blant annet Askim Frukt- og Bærpresseri, Norsk Urkorn, Bamsrudlåven og Indre Østfold kommune, gått sammen og laget denne nettsiden. Vi håper nettsiden blir et godt og synlig verktøy, både for produsenter og for de som vil handle lokalprodusert mat og drikke.

Vi har med oss 30 lokale mat- og drikkeprodusenter, som viser fram mangfoldet av produsenter i kommunen. Nå som nettsiden er lansert, håper vi at enda flere aktører vil være med.

Kortreist og bærekraftig

I Indre Østfold kommune kan du kjøre innom sjarmerende gårdsutsalg og kjøpe kortreiste og bærekraftige matvarer, rett fra bonden til ditt kjøkken. Det finnes også en rekke unike utsalgsbutikker som selger lokalmat hvor du kan få tak i kjøtt, bakevarer, honning, egg eller frukt og grønnsaker i sesong.

Med prosjektet Smaken av Indre, ønsker vi å danne et naturlig nettverk av lokalmatprodusenter. Kommunen er stor innenfor næringsmiddelbransjen, og vi er Norges største jordbrukskommune. I vår kommune produseres en vesentlig del av Norges mathvete, i tillegg har vi en rekke større og mindre produsenter.

Produsenter som ønsker å være med på Smaken av Indre må ikke ha egen nettside, men de må være kommersielle til en viss grad. På nettsiden kan produsentene lenke til egne nettsider for å synliggjøre egne salgskanaler.

Hva vil vi med Smaken av Indre?

Med Smaken av Indre ønsker vi å bygge stolthet, kunnskap og kompetanse om hva som finnes i regionen vår, både for innbyggere og andre i regionen. Vi vil også henvende oss til turister på vei til Sverige, slik at de legger turen innom vår matregion. Samtidig støtter vi opp om trenden der stadig flere etterspør kortreist mat av høy kvalitet.

På sikt kan dette prosjektet også føre til flere arbeidsplasser. I tillegg legger vi til rette for et mer bærekraftig handlemønster.

Gå til Smaken av Indre (nettside)