Saxe Frøshaug og Erik Unaas fortsetter i styret for Jernbaneforum Øst

Denne uken har det vært årsmøte i Jernbaneforum Øst. Både ordfører Saxe Frøshaug og Erik Unaas, representant for samferdselskomiteen i Viken fylkeskommune, fortsetter i styret.

På bildet er de to sammen med nyvalgt leder Atle Ottesen (Fredrikstad) og styremedlemmene Therese Thorbjørnsen (Sarpsborg) og Hanne Opdan (Nordre Follo).

I styret sitter også Hanne Tollerud (Moss), Renè Rafshol (Råde) og Olav Skinnes (Viken fylkeskommune).

Jernbaneforumet er i dialog med jernbaneaktørene og jobber med å påvirke og styrke planer for utbygginger, drift og tilbud på begge Østfoldbanene (fra Oslo S – og både vestre og østre linje). I styremøtene deltar også representanter for Jernbanedirektoratet, Bane Nor, Vy, NHO og LO. Samlet gir det både innsikt, tyngde og muligheter.

Viktige temaer nå er å avklare videre utbygging InterCity syd for Moss, få avgreiningen og ny linje fra Ski mot Kråkstad på plass, flere hensettingsområder (togparkering), utredning av grensekryssende jernbaner (både mot Stockholm og Göteborg/kontinentet, og flere person- og godstog til, og gjennom, Østfold.

I tillegg igjen å få tilbud helt til Rakkestad, og noen flere halvtimesavganger til Askim/Mysen.

- Trafikken gjennom Follobanen/Blixtunellen er planlagt fra og med søndag 11. desember. Da går også reisetiden ned med 11-15 minutter, det blir et utrolig gjennombrudd og helt nye muligheter for hele regionen, sier Saxe Frøshaug.