Roser regionsamarbeidet

Under årets første regionråd i Indre Østfold sa Siv Henriette Jakobsen, fylkesråd i Viken fylkeskommune, at Indre Østfold regionråd er et av de mest ambisiøse av Vikens 12 regionråd.

Årets første møte i Indre Østfold regionråd

Fylkesråd i Viken fylkeskommune, Siv Henriette Jakobsen, innledet årets første regionråd i Indre Østfold.

- Dere er, sammen med Hallingdal, det mest ambisiøse av Vikens 12 regionråd. Dere to er også de eneste som har framforhandlet en partnerskapsavtale. Dette er et viktig dokument med gode forpliktelser som bør videreføres inn i nye Østfold, sa hun til sentrale politikere og kommuneledere fra de fire kommunene Indre Østfold, Marker, Rakkestad og Skiptvet.

Samarbeidet som er i Indre Østfold gjennom regionrådet fikk fikk også ros av Øyvind Såtvedt, som er direktør i Osloregionen IPR.

– Jeg tror hele Østlandet følger med på den dynamikken og den veksten som er i deres region, sa han.

Såtvedt fortalte også at Osloregionen nå kommer med en støtteerklæring til intensivordninger for norsk filmproduksjon, som er så viktig for etableringen av Studio City på Brennemoen.

Flere saker på agendaen

På møtet var det representanter fra fylkeskommunen, Stortinget, Statsforvalteren i Oslo og Viken, KS og Osloregionen. I tillegg var rektorene ved de videregående skolene og representanter fra næringsselskapene til stede.

Vigdis Gjerberg, rektor ved Askim videregående skole og vertskap for møtet denne gangen, fortalte om forskjellige linjer, internasjonalt samarbeid, samspill med kommunene og lokale prosjekter, som prosjekt Fortene og linjevalg opp mot den kommende filmbyen Studio City.

Deltakerne fikk også høre om aktuelle saker fra Stortinget, pendlersituasjonen, utvikling av næringslivet i regionen og sirkulær økonomi.

Under møtet vedtok regionrådet en uttalelse vedrørende togtilbudet framover og de vedtok også å samarbeide enda tettere om sirkulær økonomi.

Regionleder takket aktørene

Regionleder Saxe Frøshaug var raus med blomster og takk til aktørene på møtet. Egil Pedersen, kommunedirektøren i Skiptvet, fikk ekstra oppmerksomhet. Dette var hans siste regionrådsmøte, for 1. mars går han over i pensjonistenes rekker.

Neste møtet i Indre Østfold regionråd er fredag 28. april i Skiptvet. Da med ny kommunedirektør, Hasse Ekman, og ordfører Anne-Grethe Larsen som vertskap.