Permanent stenging av deler av Dr. Randers gate

Deler av Dr. Randers gate vil bli permanent stengt for motorkjøretøy fra torsdag 13. juni 2024 kl. 08.00.

Hvorfor stenges det?

Som en del av den vedtatte områdereguleringsplanen for området mellom Brugata, Askim stasjon og sentrum syd, stilles det krav om å redusere trafikken over planovergangen i Askim sentrum.

12. desember 2019 vedtok Askim bystyre en reguleringsplan som legger opp til en økt utbygging av sentrum. Under arbeidet med planen uttalte Bane NOR at de av sikkerhetsmessige årsaker ikke kunne tillate økt trafikk over planovergangen. I utgangspunktet ønsket de at overgangen skulle stenges for biltrafikk, men Askim kommune og Bane NOR ble enige om at noe trafikk kunne tillates. Da måtte trafikksikkerhetstiltak og trafikkbegrensende tiltak tas inn i planen.

Kommunestyret i Indre Østfold kommune fattet vedtak om stenging av deler av Dr. Randers gate i kommunestyremøte 11. oktober 2023. Det skjedde i sak 145/23.

Hvor stenges det?

Du ser strekningen som stenges på kartet under. Eiere og leietakere med postadresse knyttet til bygårdene har fått eget varsel i brev.

Kartet viser berørt område med rød stiplet linje

Berørt område sett fra jernbanen

Vil gi redusert trafikk og økt sikkerhet over planovergang i Askim sentrum

Fra torsdag 13. juni 2024 kl. 08.00 blir Dr. Randers gate stengt for gjennomkjøring rett nord for A. B. Aarstens gate. Biltrafikken vil etter dette gå mellom Rådhusgata og planovergangen over Østre linje via Brugata, A. B. Aarstens gate og søndre del av Dr. Randers gate. I følge en gjennomført trafikkanalyse vil dette redusere trafikken over planovergangen.

Mindre trafikk over planovergangen, sammen med andre sikkerhetstiltak ved og på planovergangen, vil redusere risikoen for ulykker på og i tilknytning til overgangen.

Området vil bygges om til gågate

Vi vil senere bygge om den delen av Dr. Randers gate som stenges. Her skal det bygges gågate med nytt dekke, sittebenker, ny belysning, trær og etablering av bed med planter og sitteplasser.

Vi er nå i gang med detaljprosjekteringen der det jobbes med å skape et hyggelig byrom.

Før ombyggingen vil vi plassere ut midlertidige planteurner, benker og sitteplasser i gaten. Dette vil skje i løpet av juni i år. Under ombyggingen vil gaten bli anleggsområde og vi vil sende ut eget varsel om dette når datoen for anleggsstart er klar.