Offisiell åpning etter oppgraderingen av Hemnes vannverk

27. mai var det offisiell åpning av vannverket etter oppgraderingen som har pågått siden 2022.

Hemnes vannverk ble bygget i 1997-98 og måtte bygges om for å tilfredsstille dagens krav og regelverk. Planleggingen med å sikre og øke drikkevannsleveransene fra Hemnes vannverk ble startet allerede i tidligere Spydeberg kommune.

Hemnes vannverk - Klikk for stort bilde

Ombyggingen startet i desember 2022

Siden da er det installert nytt styresystem samtidig som pumpestasjonen er oppgradert. Det er montert tre pumper i kjelleren, og det er tre eksisterende filtre for vannrensing i tillegg til de to nye som er bygget nå. Det er også installert nytt UV-anlegg som desinfiserer drikkevannet.

Videre er det satt inn tre aggregater, der minst ett er i reserve i tilfelle det skjer en feil med de som er i drift. Det er bygget eget klorrom med kjøling, dette øker holdbarheten på kloren siden den lagres ved riktig temperatur. Ventilasjon og avfuktingsanlegg er også nybygd, noe som gjør at kondens fra rørgalleri fjernes og både bygg og installasjoner får lengre levetid.

Nytt vannmagasin

Vannmagasin ved Hemnes vannverk - Klikk for stort bilde

Det er bygget et nytt vannmagasin på 1 500 kubikkmeter som skal sikre drikkevannsforsyningen selv ved strømbrudd.

Nå kan det leveres drikkevann selv om vannverket får kortere perioder med driftsstans, for eksempel ved strømbrudd eller ledningsbrudd.

Anlegget er bygget for å klare en produksjon av drikkevann på 200 kubikkmeter per time.

Det nye vannverket er nylig godkjent av Mattilsynet.