Jernbanedirektoratet vil gå videre med togutredning til Stockholm

Jernbanedirektoratet og Trafikverket har lagt fram sin mulighetsstudie for en framtidig jernbane mellom Oslo og Stockholm. De anbefaler å gå videre med en felles svensk/norsk utredning. Ordfører Saxe Frøshaug er godt fornøyd med konklusjonen i rapporten.

Tydelige anbefalinger

I dag la Jernbanedirektoratet og Trafikverket fram sin mulighetsstudie for en framtidig jernbane Oslo – Stockholm (cirka 500 kilometer), med tanke på en reisetid på under 3 timer mellom hovedstedene. De anbefaler nå å gå videre med en felles svensk/norsk utredning, på norsk side basert på en konseptvalgutredning (KVU).

Det er en svært innholdsrik rapport, på 48 sider, med flere tydelige anbefalinger. Blant annet på trasevalg på norsk side utfra kapasitetsmessige årsaker:

Dersom det skal bygges en ny jernbanetrasé mellom Oslo-området og Karlstad, bør denne kobles på eksisterende jernbanenett sør for Ski, sammen med Østfoldbanens østre linje. Det vil være nok kapasitet på Follobanen til å fremføre et antall ekstra fjerntog via denne banestrekningen.

Den felles norsk/svenske prosjektgruppen, som har jobbet med mulighetsstudien, anbefaler derfor at arbeidet med grensebanen fortsetter og at markedspotensialet for togtilbudet mellom Oslo og Stockholm utredes videre, fortrinnsvis som en KVU. De anbefaler også at effekter for godstrafikk og regionale reiser, samt tekniske løsninger og mulige kostnadsreduserende tiltak, inngår i utredningen. Derfor er det fortsatt umulig å si om hva som er det rimeligste av flere alternativer.

Ordfører fornøyd

Saxe Frøshaug, ordfører og leder av Indre Østfold regionråd, er godt fornøyd med rapporten så langt. Han skal nå lese den omfattende rapporten grundig.

- Jeg tror det er helt rett å velge trase via Follo og Indre Østfold, da blir både den nye Blixtunnelen og det kommende dobbeltsporet Ski – Kråkstad godt utnyttet. Disse områdene, sydover i Østfold inkludert, gir også et stort potensial i antall reisende og det skal vi være med å beskrive i det videre arbeidet der kommunene og regionene på begge sider av grensen nå blir invitert med inn, sier Frøshaug, vel vitende om at kommer til å bli mange runder før den endelige traseen er klar.

Jernbanedirektoratet tror et bedre togtilbud mellom Oslo og Stockholm vil koste mye, og tror ikke en slik bane blir samfunnsøkonomisk lønnsomt.

- Vi registrerer at Jernbanedirektoratet, selv om de går videre, ikke tror en slik bane blir samfunnsøkonomisk lønnsom. De presiserer samtidig at tallgrunnlaget er svært usikkert. Fra kommunens side vil vi engasjere oss for å få opp riktige tall og en godt underbygget totaløkonomi, også på hva dette vil bety for regional utvikling. Jeg tror det er mange av de årlig flyreisene mellom Oslo og Stockholm som kommer til å bli erstattet av tog, sier Frøshaug.

Stort potensial i Indre Østfold

Frøshaug mener en framtidig bane mellom de nordiske hovedsteder vil få større kapasitet i antall tog dersom toget skal gå gjennom den nye tunellen mellom Oslo og Ski, som åpnes 11. desember 2022. Dessuten mener han at potensialet for reisende til og fra Indre Østfold er stort.

I kommunen har vi allerede to sterkt voksende byer, Askim og Mysen. I tillegg planlegges det som blir Skandinavias svar på Hollywood, nemlig filmbyen Studio City på Brennemoen. Det utredes også en multisporthall, som kan bli det nasjonale anlegget for skyting i Norge. Og vi har fra før Rudskogen, det nasjonale anlegget for motorsport.

I regionen etableres nå også fag- og høyskoletilbudet Campus Indre Østfold, i tillegg til en rekke andre næringslivsvirksomheter.

Det blir i sum svært mange nye arbeidsplasser, i tillegg til mange som også skal besøke internasjonale opplevelser og virksomheter i våre kommuner. Mange av de skal selvsagt ta tog, framtidenes foretrukne transportmiddel, også fra og til vårt svenske nabofylke Värmland med regionhovedstaden Karlstad.

Alt dette gir større muligheter for passasjerer og inntekter. Indre Østfold-regionen har 62 000 innbyggere, mens nabokommunene teller mer enn 300 000 innbyggere. Nye Østfold fylke alene bor det over 320 000.

Dette bør gi trafikkgrunnlag for en egen stasjon i Indre Østfold.

Allerede onsdag blir det første dialogmøtet mellom Trafikverket, Jernbanedirektoratet, berørte kommuner og jernbaneinstanser.

- Vi ser fram til å delta der, sier Frøshaug.

Mulighetsstudie Oslo-Stockholm (jernbanedirektoratet.no)

Et bedret togtilbud mellom Oslo og Stockholm vil koste mye (jernbanedirektoratet.no)