Ivrige og spente barn på årets Sommerlesforestillinger

Rundt 1 000 barn over hele kommunen har sett årets Sommerlesforestilling som er gjennomført seks ganger.

Forestillingen heter «Den tause boka» og er spilt av Katinka Solli Schøien Brodin og Tommy Taraldsvik. Målet med forestillingen er å sette fokuset på bøker og den verdenen man lever seg inn i ved å lese.

Alle 3. og 4.-klassingene i kommunen ble invitert i tillegg til at noen 2. og 5. klasser har vært tilstede. Festiviteten, kommunestyresalen, storsalen i Spydeberg og bibliotekene på Tomter og Skjønhaug har vært fylt opp flere ganger med entusiastiske elever. I tillegg vil barn på de skolene som ikke var tilstede på forestillingene få besøk.

Hva er Sommerles?

Sommerles er bibliotekenes lesekampanje for barneskoleelever i sommerferien, og kampanjen varer fra 1. juni til 31. august. Elevene kan registrere bøker som de har lest selv og bøker de har lest sammen med andre eller lyttet til.

Barna samler poeng ved å løse oppgaver, stikke innom det lokale biblioteket for å hente kodeord, og fremfor alt, lese og registrere så mange bøker de bare orker i løpet av sommerferien. For hver bok de registrerer, får de poeng som gir både digitale trofeer på nettsiden og premier som kan hentes på bibliotekene.

Et par dager etter oppstarten av årets Sommerles har allerede 720 barn meldt seg på. De har til sammen lest 2 400 bøker og vi har delt ut 200 premier. Og: det er helt gratis å være med!

Her kan du lese mer om Sommerles (sommerles.no)

Bilder fra Sommerlesforestillingene