Grønt lys for prosjekt Fortene

Planen for utvikling av fortene på Høytorp og Trøgstad er vedtatt av kommunestyret.

Prosjekt Fortene skal gjøre Høytorp fort og Trøgstad fort til levende aktivitetsarenaer for kunnskap, opplevelser og utdanning.

Dette er et unikt prosjekt hvor fortene blir enda mer tilgjengelige for alle. Fortene skal utvikles til et demokrati- og flyktningrutesenter, der barn, unge og voksne skal få en virkelighetsnær og rå opplevelse av historien vår knyttet opp mot svært aktuelle temaer i dag som utenforskap, radikalisering, flukt, demokrati og toleranse.

Samtidig skal elever fra omkringliggende skoler få praktisk og yrkesrettet opplæring gjennom arbeidet med opprustning og drift av sentrene. Målet er læreplass i det lokale næringslivet.

Tirsdag i forrige uke ble planen endelig vedtatt av kommunestyret.

- Dette er et veldig spennende prosjekt der vi bruker historien til å skape fremtiden, sier ordfører Saxe Frøshaug.

Her kan du lese saksdokumentene og konseptbeskrivelsen