Georg Smedhus har fått ny jobb som kommunedirektør i Frogn kommune

Smedhus sier det ikke var noen lett beslutning å forlate Indre Østfold kommune. Det å fusjonere fem kommuner og fem interkommunale selskaper er en stor og morsom jobb som har tatt all min tid i fire år.

Smedhus understreker at han virkelig har tro på fusjonen og ser at den nye kommunen på mange områder allerede leverer bedre tjenester til innbyggerne enn de fem gamle kommunene klarte hver for seg. Dette har kommunen klart samtidig som eiendomsskatten som tre av de fem gamle kommunene hadde er avviklet, noe som har spart innbyggerne i disse kommunene for store beløp.

- Vi har levert ekstremt bra, spart innbyggerne for 70 millioner kroner i administrasjonskostnader, fått fart på skoleprosjekter, flyttet arbeidsplasser utover i kommunen, fått fart på bredbåndsutbygging, etablert fagskole og nå høyskole i kommunen og en rekke andre ting sier Smedhus.

- Samtidig er jobben med fusjonen på ingen måte ferdig, og vi har store prosjekter på gang som jeg gjerne skulle fulgt lenger. Særlig gjelder dette arbeidet med utsatt barn og ungdom, og såkalt utenforskap. Dette er noe som rammer mange i Indre Østfold og som vi nå gjør mye målrettet arbeid for å endre. Det er også mye viktig arbeid som skal gjøres for å møte det økende antall eldre. Med flere store næringsetableringer og boligprosjekter på gang vil Indre Østfold få en vekst som hadde vært morsomt å være med på. Det er derfor ikke lett å forlate denne jobben nå.

- Samtidig har Indre Østfold-fusjonen, med håndtering av korona på toppen, tatt ekstremt mye tid sier Smedhus. PCen har ofte ikke blitt skrudd av før langt på natt. I tillegg har familiesituasjonen min endret seg. Jeg er alene, og har samtidig fått et fosterbarn. Frogn er den kommunen som har sitt rådhus nærmest der jeg bor samtidig som det er det en kommune der jeg har familiære røtter. Jeg synes også Frogn er en spennende kommune som står foran flere store utviklingsprosjekter som vil prege kommunen for all fremtid. Det å sy sammen det historiske Drøbak med vekstområdene rundt er en spennende oppgave som det er morsomt å få bli med på. Når denne muligheten dukket opp ble det derfor for fristende å bytte sier Smedhus, som vil spare en time reisetid hver dag på jobb-byttet.

- Vi har hatt gode samtaler med Georg Smedhus, der vi har forsøkt å legge til rette for at han skal få en jobbsituasjon som er til å leve med. Vi har forståelse for valget han har gjort, men skulle gjerne sett at han ble her noen år til, sier ordfører Saxe Frøshaug.

- Georg Smedhus har lagt ned et stort arbeid for Indre Østfold kommune de årene han har vært hos oss, og vi vil se spor etter han i mange år fremover. Vi ønsker Georg lykke til i ny jobb!