Elever fra Trømborg skole er kåret til Årets SMARTing

Kristin Kopperud, Petter Fredriksen og Karolina Jacyte fra Trømborg skole gikk helt til topps under fylkesfinalen i Ungt Entreprenørskap Østfold med sin oppfinnelse ugressdrone. De vant over hele 72 andre grupper fra ulike skoler i finalen.

Oppfinnelse som hjelper bonden

Vinnere av Ungt Entreprenørskap 2024 - Klikk for stort bilde

Ugressdronen hjelper bonden med å finne problemugress som floghavre og hønsehirse. Ugresset sprer seg lett, og overtar plassen til kornet slik at det blir mindre å høste og lage mat av. I dag må bonden bruke lang tid på å finne og plukke ugresset manuelt.

- Ugressdronen skanner åkeren og gir bonden beskjed om hvor det må lukes. Slik kan vi bli kvitt problemet med at ugress overtar åkeren, samtidig som bonden kan spare tid, forklarer de unge SMARTingene, som også tok 2. plass i Bærekraftsprisen.

Presenterte ideen i kommunestyresalen på rådhuset

18. juni fikk politikere og ansatte en presentasjon av de tre vinnerne og deres oppfinnelse. Det var mange som var nysgjerrige på løsningen og det var flere gode spørsmål fra tilhørerne, i tillegg til stor applaus til slutt.

Her kan du lese mer om konkurransen og Ungt Entreprenørskap

De tre vinnerne av SMARTingprisen 2024 - Klikk for stort bilde

Karolina Jacyte, Kristin Kopperud og Petter Fredriksen fra Trømborg skole presenterer ideen med ugressdronen 18. juni.

Vi i Indre Østfold kommune er så imponerte og stolte av dere - gratulerer og lykke til videre med ideen!