Egenberedskapsuka 2022: Informasjon om jodtabletter

Er du under 40 år, gravid, ammende eller har barn som bor hjemme? Da anbefaler vi deg å ha jodtabletter hjemme.

Hvorfor er det lurt å ha jodtabletter hjemme?

Uavhengig av situasjonen i Ukraina anbefaler Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet alle under 40 år å ha jodtabletter lagret hjemme. Hovedgrunnen er at atomubåter og atomisbrytere jevnlig seiler langs norskekysten. Ved et alvorlig uhell med ett av disse kan det bli nødvendig med jodtabletter i Norge, spesielt for barn og unge under 18 år, gravide og ammende.

Fakta om jodtabletter

• Jodtabletter brukes for å forebygge utvikling av kreft i skjoldbruskkjertelen hos barn, unge og unge voksne dersom man blir utsatt for stråling fra radioaktivt jod ved atomulykker. Jodtabletter skal kun tas hvis det er utslipp som vil berøre kommunen. Det har ingen effekt å ta en jodtablett på forskudd.
  • Tilskudd av jod i tablettform vil blokkere opptaket av det radioaktive jodet i skjoldbruskkjertelen, og dermed begrense skadene som radioaktivt jod kan medføre.
  • Personer over 40 år trenger ikke å innta jodtabletter, da risikoen for å få seneffekter av radioaktivt jod er svært liten. Personer som har operert bort skjoldbruskkjertelen trenger heller ikke ta jodtabletter.

Til Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet

Hvorfor har vi fokus på egenberedskap nå?

Pandemien og krigen i Europa gjør at egenberedskap er mer aktuelt enn på lenge. Det kommer på toppen av allerede kjente utfordringer som cybertrusler og mer ekstremvær. Dette kan føre til bortfall av kritisk infrastruktur, for eksempel strøm, vann og mobilnett.

Vi som bor i Norge – et av verdens tryggeste og mest stabile land – er vant til at det meste stort sett fungerer som det skal. Det er veldig mange tjenester og funksjoner vi er avhengig av for at vårt daglige liv skal gå rundt uten store problemer. Nettopp denne avhengigheten gjør oss sårbare.

Du er en del av Norges beredskap

Selv om vi lever i et trygt land, kan uønskede hendelser oppstå også hos oss. Og hvis vi rammes av en stor hendelse eller krise, er det mange som trenger hjelp.

Ved å være forberedt bidrar du til at de som trenger det mest, får hjelp først i en eventuell krisesituasjon. På den måten er du en del av Norges beredskap.

Mer informasjon om egenberedskap finner du hos Sikker hverdag.

Til Sikker hverdag