Dokumentet "Felles kunnskapsgrunnlag 2024” er nå klart

Dokumentet skal gi en forståelse av utfordringer og muligheter som Indre Østfold-samfunnet står overfor: Hvordan ser utviklingen ut, litt bakover i tid og fram til i dag? Hva er de viktigste utfordringene og hva kan det bety for de neste årene?

Levekår er sentralt

Levekår handler om de totale ressursene den enkelte eller en familie disponerer, og hvilke muligheter man har til å dra nytte av ressursene og til å skape gode liv for seg og sine. Blant de viktigste forholdene for å sikre gode levekår er utdanning, arbeid, bolig og helse.

Indre Østfold kommunes folkehelseutfordringer er i stor grad knyttet til levekår. Ulike levekårsutfordringer henger sammen og forsterker hverandre, og sosiale forskjeller er vår største folkehelseutfordring. Vi vet at utfordrende oppvekstbetingelser og levekår har stor betydning for vår fysiske og psykiske helse og dermed vår mulighet til å delta i samfunnet.

Noen hovedpunkter fra dokumentet

• Vi blir dobbelt så mange over 80 år om 10 år.
  • Det er store geografiske forskjeller i levekår innad i kommunen.
  • Det er blitt ca. 1 000 flere arbeidsplasser siden 2015, hovedsakelig innen privat sektor.
  • Sysselsettingsandelen har økt de senere årene.
  • Indre Østfold er av de kommunene som har bygd ned mest natur de senere årene.
  • Vår kommune opplever knapphet på arbeidskraft og kompetanse.

Kunnskapsgrunnlaget skal være utgangspunkt for politisk diskusjon om strategiske prioriteringer og planbehov. Det er oppdatert med nye statistikker og analyser i 2024 og vi har lagt vekt på at dokumentet skal være lett å lese.

Her leser du dokumentet “Felles kunnskapsgrunnlag 2024”