Aktivitet på tvers av generasjoner

Indre Østfold kommune inngår et unikt samarbeid med Generasjon M og Sparebank1 stiftelsen Østfold Akershus. I løpet av våren skal det rekrutteres 24 lokale ungdommer som skal skape positive opplevelser og aktiviteter for beboere på tre av våre sykehjem.

Generasjon M er et ideelt selskap med mål om å skape relasjoner mellom generasjoner, ved å gi ungdommer mellom 14-20 år deltidsjobb som besøkesvenn og aktivitet-skaper for eldre på sykehjem og i omsorgsboliger. Det hele startet med en elevbedrift ved Foss videregående skole i Oslo i 2011 og allerede i 2016 ble Generasjon M kåret til årets sosiale entreprenør. M står for møteplass mellom generasjoner og mening, mestring og moro.

Generasjon M har i dag 100 deltidsansatte ungdommer som skaper generasjonsmøter ved 20 besøkssteder i Oslo, Nordre Follo, Asker og Moss.

Et innovativt og samfunnsnyttig samarbeid

Generasjon M, Sparebank 1 Stiftelsen Østfold Akershus og Indre Østfold kommune går sammen om å få flere ungdommer inn i arbeidslivet og skape positive opplevelser og aktivitet blant de eldre.

-Dette er en god måte for oss å vise frem helse- og omsorgssektoren som en attraktiv karrierevei for ungdommene, samtidig som vi skaper aktivitet og møteplasser på tvers av generasjoner. Dette er både innovativt og samfunnsnyttig, sier ordfører Saxe Frøshaug.

Generasjon M er arbeidsgiver og står for rekruttering, vaktplanlegging og oppfølging. Tilbudet starter opp i løpet av august på Edwin Ruuds omsorgssenter, Løkentunet og Grinitun og/eller Hobøl bo og behandlingssenter og vil foregå på lørdager mellom kl. 10-14.

Musikk, quiz, gåturer, gode samtaler, vaffelsteking, sykkelturer er noe av det som kan stå på aktivitetsmenyen. Aktiviteter gjennomføres på tomannshånd og i grupper, slik at de som ønsker det får mulighet til å delta.

Du kan lese mer om Generasjon M på deres nettside

Les mer om Generasjon M her