Den andre dagen, ved Vollene gård (alternativ skolearena på 5-7. trinn)

“Den andre dagen” ble etablert for at man sammen med hjemskolen skal bygge oppunder den ordinære opplæringen, og for å bidra til at elevene får bedre skolehverdager på hjemskolen.

Folkehelse, livsmestring, sosial læring og utvikling er tverrfaglige temaer som er løftet fram i læreplanverket, og disse er svært essensielle i vårt arbeid med elevene.

En vanlig dag hos oss ved Vollene gård begynner med at vi henter elevene i egen minibuss. Så går vi gjennom dagen, vi gjør aktiviteter og spiser sammen. På slutten av dagen har vi en oppsummering før vi kjører elevene hjem. Gjennom aktiviteter og måltider legger vi til rette for praktiske oppgaver med fokus på mestringsopplevelser og trening på sosiale ferdigheter.

Elever og ansatte er tilknyttet en egen Teams-gruppe der vi legger ut informasjon og bilder. Her ønsker vi at foresatte bruker tid sammen med eleven for å oppdatere seg om hva som skal skje, og se på bilder av hva som har skjedd. Vi er mye ute, så elevene bør ha med klær etter vær.

Når foresatte, lærer eller skoleleder lurer på om Den andre dagen kan være en del av et godt opplæringstilbud for en elev, meldes dette til skolen som innkaller til tverrfaglig møte. Der skal man vurdere om skolen har forsøkt forventede tiltak for eleven. Dersom man er enige i det tverrfaglige møtet om at man vil sende en søknad om inntak til Den andre dagen, fyller rektor ut den digitale søknaden sammen med foresatte, og denne blir sendt til opptaksgruppa v/ teamkoordinator for “Den andre dagen”.

NB! Foresatte må ha med bankID (brikke eller mobil) til møtet. Dette er for å kunne bekrefte/verifisere signeringen.

Til søknadsskjema om “Den andre dagen”